Objecció fiscal


Aquest matí estic irritable. Pot ser la menopausa, que porta aquestes coses. Però crec, sobretot, que es deu a la declaració de la renda. Avui, finalment, m'hi he posat, amb la consciència que una mica més i faig salat. Això comporta diverses operacions:
  • fer memòria (buff) de les coses a tenir en compte;
  • buscar i ordenar la paperassa (només ho faig un cop l'any, o sigui que he tingut feina per estona); es complementa amb allò de perdre els papers en el sentit literal (i de vegades figurat!) del terme; i es re-complementa amb les gestions necessàries per obtenir els recanvis oportuns;
  • descobrir, com cada any, que hagués estat intel·ligent obtenir l'esborrany d'hisenda i que, mai no sé ben bé per quin motiu, no ho he fet i ja és massa tard;
  • baixar el programa d'internet;
  • capbussar-me en la terminologia d'Hisenda que, sempre, sempre, em costa Déu i ajut d'entendre (Déu no sé, però l'ajut del programa "padre" amb el windows vista no funciona);
  • patir angoixadament el rau-rau de tenir la sensació de fer-ho tot malament, de no incloure-hi allò que hi podria incloure i al revés;
  • patir una mena d'irritació general de veure que la contribució a l'economia familiar de les persones amb dependència, que és ben real, no compta gens, perquè el llistó de la dependència és més baix que els nostres criteris.
Quan arribo a aquest punt, ja m'és ben igual pagar el que sigui, només perquè s'acabi. De fet penso que els impostos cal pagar-los i en aquest sentit seria una incongruència l'escaqueig. El que em reventa és trobar-m'hi tan descol·locada, tot i la meva llarga experiència com a administrativa. I és que de vegades he anat a Hisenda (i aquest any hi tornaré). Les dues vegades que ho he fet m'han atès molt bé i m'ha servit per repassar els meus càlculs. Però la primera es van equivocar i si no ho hagués repassat hagués pagat 100.000 (cent mil) pessetes de més. I la segona no estaven prou al cas d'algunes novetats (com la deducció per les quotes a partits polítics).
A tot plegat, jo encara hi afegeixo, des de temps immemorial, l'objecció fiscal. Ho faig seguint les orientacions del Servei d'Informació per a l'Objecció Fiscal (SIOF,) vinculat a Justícia i Pau. Es tracta de descomptar de la quota líquida el percentatge corresponent a les despeses militars i de destinar aquests diners a una entitat solidària o per la pau. Potser fa vint-i-cinc anys que ho faig. No es fa pas d'amagat, al contrari. S'adjunta una instància i es diu ben clar. Però només he tingut problemes en dues ocasions: l'any que la declaració em va sortir positiva i l'any passat que me la van revisar. Totes les altres vegades m'han ingressat a mi els diners de l'entitat, i jo he fet d'intermediària. Ha estat una manera de subvencionar projectes solidaris. Us ho recomano vivament. Per més que ara disfressin l'exèrcit d'ONG solidària la seva finalitat sol estar més vinculada a la guerra que a la defensa i la despesa que s'hi dedica sol ser excessiva.
Per desmarcar-me del mal rotllo, he posat una foto d'un arbre viladecanenc que m'agrada especialment...
Mercè
Mercè Solé

Comentaris

Anònim ha dit…
afortunadament he llegit: "IU-ICV propondrán el martes al Congreso que las rentas de 7.000 euros mensuales tributen al 50% del IRPF", es clar que tot meins tocar el ibi, donat que la renda dels treballadors mes que duplican les dels empresaris, segons hicenda, las casas suposo que seran dels treballadors i els empresaris viuran en habitacions realquilats i a ser posibla aprop de caritas, es clar un partit de esquerra te que defensar els treballadors i el ibi te que ser un impost testimonial, perque sino els propietaris de xalets de mes de un millio de euros pagarian molts diners i suposo que seran propietat dels que de debo pagan el impost de renda que si no tinc mal entes recauda mes de un 80% de rendas salarials, felicitin als seus compains funcionaris de hicenda i sobre tot recordin que ells estan molt malament pagats amb jornadas clarament esgotadoras, salut